Travel Partner

OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNE W PODRÓŻY

 

Przewoźnicy oraz zarządzający infrastrukturą turystyczną mają obowiązek wprowadzić i przestrzegać zasady równego dostępu do świadczonych usług. W życiu bywa jednak różnie, tak więc zanim wyruszy się w podróż warto zadbać o parę istotnych szczegółów.

 

PRZED ROZPOCZĘCIEM PODRÓŻY:

W pierwszej kolejności należy określić jaki typ pomocy może być potrzebny. Jeżeli pasażerem jest osoba mająca problemy z poruszaniem się – powinna ona podróżować z nią osoba, która pomoże zająć miejsce, zapiąć pasy, przemieścić się do toalety lub wyjścia ewakuacyjnego. Dotyczy to również pasażerów mających trudności z oddychaniem, spożywaniem pokarmów, korzystaniem z toalet lub zażywaniem leków.

Niektóre rejsowe linie lotnicze oferują na wybranych trasach zniżki dla osób niepełnosprawnych.

Prosimy o wyrozumiałość,  nie zawsze jest możliwość zarezerwowanie dla osoby niepełnosprawnej danego miejsca w samolocie. Ze względów bezpieczeństwa linia lotnicza nie wyraża zgody na posadzenie osoby niepełnosprawnej przy wyjściach awaryjnych lub w pierwszych rzędach samolotu.

Przed wylotem osoby niepełnosprawne powinny zapoznać się z opinią lekarza na temat możliwości odbycia podróży na danej trasie.

Hotel do którego wyjeżdża osoba niepełnosprawna musi być odpowiednio przystosowany, tak aby można było swobodnie poruszać się po terenie hotelu oraz po pokoju. Coraz więcej hoteli posiada specjalną infrastrukturę, przystosowaną dla osób niepełnosprawnych. Wczesna rezerwacja takiego hotelu zagwarantuje, że pokój przeznaczony dla osób niepełnosprawnych będzie dostępny.

 

UWAGA!

- powiadom linie lotnicze o fakcie przelotu osoby niepełnosprawnej przynajmniej na  48 godzin przed planowanym wylotem,

- poinformuj linie lotnicze o niepełnosprawności pasażera zarówno w przypadku osób podróżujących na wózkach inwalidzkich, jak i osób niewidomych i niedowidzących podróżujących z lub bez psa przewodnika, osób o ograniczonej zdolności mowy i osób niesłyszących,

- podaj informację, czy pasażer może sam wchodzić i schodzić po schodach,

- podaj informację o konieczności zaopatrzenia w tlen oraz o posiadanym wszczepionym rozruszniku serca, o przewożonych lekach, o przewozie koncentratora tlenu itd.

 


NA LOTNISKU:

Warto być na lotnisku jak najwcześniej. To pozwoli nadać bagaż i inne rzeczy np. wózek inwalidzki bez potrzeby ustawiania się w kolejce.

Kontaktując się z pracownikami obsługi lotniska odpowiednio wcześniej, powodujemy, że będą oni czekać z wózkiem inwalidzkim do użytku na lotnisku w chwili przybycia niepełnosprawnego pasażera na lotnisko.

Standardowy składany akumulatorowy wózek inwalidzki będzie przewieziony za darmo i nie będzie wliczany do masy bagażu.

Warto dołączyć instrukcje składania do wózka inwalidzkiego, szczególnie jeśli może zdarzyć się potrzeba jego rozmontowania – istnieje duże prawdopodobieństwo jeśli jest to wózek elektryczny.

Po przejściu przez kontrole bezpieczeństwa, można posiadać jako bagaż podręczny laski, kule i inne urządzenia wspomagające samodzielne poruszanie. Dla bezpieczeństwa, podczas lotu muszą one być schowane w kabinie do przechowywania rzeczy niebezpiecznych.

Osoba niepełnosprawna powinna zawsze mieć ze sobą wszystkie leki potrzebne podczas lotu jako bagaż podręczny razem z wszystkimi zaświadczeniami lekarskimi. Osoby cierpiące na astmę lub cukrzycę powinny bardzo dokładnie sprawdzać czy mają w bagażu podręcznym insulinę lub inhalatory.

Osoby posiadające stałą lub czasową ograniczoną sprawność ruchową, kłopoty z widzeniem lub ze słuchem lub inną formę niepełnosprawności, mają prawo do specjalnej asysty na terenie lotniska i podczas podróży lotniczej. Port lotniczy i linie lotnicze mają obowiązek udzielania osobom niepełnosprawnym bezpłatnej pomocy oraz zapewnienia im odpowiednich udogodnień na podstawie przepisów unijnych. Usługa świadczona jest przez lotniska bezpłatnie. W zależności od potrzeb pasażerów, usługa zapewnia asystę od punktu zgłoszenia, poprzez procedury odprawy i kontroli aż do momentu zajęcia fotela w samolocie.

Obejmuje ona:

- pomoc osoby upoważnionej przy check-in, kontroli bezpieczeństwa, boardingu;

- pierwszeństwo przy odprawie i kontroli bezpieczeństwa;

- pomoc w salach odlotowych (podawanie dokładnych informacji o komunikatach o odlotach, opóźnieniach, numerach bramek, etc.);

- bezpłatny transport wózka inwalidzkiego

 

UWAGA!

- ze względów bezpieczeństwa linie lotnicze ograniczają ilość wszystkich osób niepełnosprawnych na pokładzie (od 3 do 5 osób w zależności od trasy i przewoźnika). Wliczają się w to także pasażerowie niepełnosprawni podróżujący z asystą innego pasażera. Ważne jest zatem, aby w miarę wcześnie dokonać rezerwacji i przekazać informacje o niepełnosprawności.

- linie lotnicze mają prawo odmówić przyjęcia na pokład osoby niepełnosprawnej pod warunkiem, że konstrukcja samolotu, jego rozmiar czy też rozmiar drzwi nie pozwalają na uczestnictwo w locie takiej osoby. O przyczynie odmowy pasażer musi zostać poinformowany.

- Jeśli podróżujący pasażer zabiera ze sobą własny wózek inwalidzki, zaleca się podanie jego wagi oraz rozmiarów, a także informacji o tym, czy wózek się składa. Jeśli fotel inwalidzki jest napędzany silnikiem elektrycznym, niektóre linie lotnicze mogą odmówić jego przewiezienia lub konieczne może być dodatkowe jego zabezpieczenie w luku bagażowym.

- W przypadku wózków elektrycznych należy koniecznie podać informacje, czy wózek jest napędzany za pomocą akumulatorów suchych czy wypełnionych płynnym elektrolitem.  W przypadku tych drugich nie będzie możliwości  zabrania fotela na pokład samolotu, a baterie muszą mieć wyraźne oznaczenie, że akumulator jest fabrycznie wyposażony w zabezpieczenia zapobiegające wyciekom elektrolitu.

 

KONTROLA BEZPIECZEŃSTWA:

Kontrola bezpieczeństwa osób niepełnosprawnych może potrwać nieco dłużej niż dla przeciętnego podróżnego. Osoby niepełnosprawne podlegają tym samym procedurom kontrolnym, co osoby pełnosprawne, choć posiadają pierwszeństwo odprawy oraz wejścia na pokład.

Przejście przez kontrole bezpieczeństwa dla osób niepełnosprawnych nie musi stwarzać problemów, natomiast jest nieuniknione, że wózki inwalidzkie i niektóre laski itp. włączą sygnalizację detektora metalu, powodując dodatkową kontrolę, aby upewnić się, że nie ukrywają zabronionych towarów.

Tak jak w przypadku wielu innych aspektów podróżowania osób niepełnosprawnych, warto pozostawić sobie trochę więcej czasu na przejście przez kontrolę bezpieczeństwa.

 

Wymogi linii lotniczych - samodzielne podróżowanie osób niepełnosprawnych:

Osoba niepełnosprawna podróżująca sama musi być zdolna do wykonania następujących czynności:

- samodzielnie skorzystać z toalety

- samodzielnie spożywać posiłek

- samodzielnie zaaplikować sobie odpowiednie lekarstwa

- samodzielnie założyć i korzystać z maski tlenowej

W przypadku, kiedy stan pasażera lub poziom niepełnosprawności nie pozwala na dopełnienie któregoś z powyższych punktów, w większości przypadków pasażerowi musi towarzyszyć inna osoba, która musi mieć ukończone 16 lat i być w pełni sprawna.

 

Wymogi linii lotniczych - zaświadczenia lekarskie:

Posiadanie odpowiedniego zaświadczenia lekarskiego potwierdzającego możliwość odbycia podróży jest wymagane:

- w przypadku niepełnosprawności umysłowej, kiedy pasażerowi nie towarzyszy osoba innego pasażera,

- w przypadku, gdy stan zdrowia i/lub poziom niepełnosprawności jest niestabilny lub postępuje,

- w przypadku przewozu pełnych strzykawek lub płynnych leków,

- w przypadku niedawno przebytej choroby lub operacji.

Wzór zaświadczenia, jeśli jest wymagane, dostarczają zwykle linie lotnicze. Wypełnia je lekarz, po czym przekazuje się je liniom lotniczym.

 

PODRÓŻ KOLEJĄ:

Pasażerowie niepełnosprawni, w ruchu kolejowym, mają prawo do wolnego od dodatkowych opłat zakup biletów i dokonanie rezerwacji. Niestety w Polsce większość dworców kolejowych nie jest przystosowana do obsługi osób niepełnosprawnych. Nie tylko napotykają one liczne przeszkody w postaci ciągnących się w nieskończoność schodów ale również brak jest toalet dostosowanych dla osób niepełnosprawnych.

Za granicą, w państwach Europy Zachodniej oraz  lepiej rozwiniętych krajach świata większość dworców kolejowych posiada odpowiednie windy oraz ułatwienia przemieszczania się osób niepełnosprawnych.

 

TRANSFER DO HOTELU:

W niektórych przypadkach nie ma możliwości aby osoba niepełnosprawna podróżowała klasycznym transferem autobusowym. Konieczne jest wtedy zorganizowanie transferu, który będzie przystosowany do przewozu takiej osoby.

Warto zawiadomić firmę transferową lub organizatora wyjazdu o stopniu i rodzaju niepełnosprawności podróżującego. Transfer specjalny obejmuje podstawienie odpowiedniego pojazdu przeznaczonego do przewozu osób niepełnosprawnych np. na wózkach inwalidzkich. Zdarza się, że transfer klasyczny oraz specjalny różnią się ceną.

 

HOTEL:

Przy wyborze hotelu warto zwrócić uwagę na następujące rzeczy:

- podjazd dla wózków inwalidzkich

- możliwość zakwaterowania w pokojach dostosowanych do osób niepełnosprawnych (większe pokoje, "walk in shower" - prysznic bez stopni i z krzesełkiem)

- dostępność wind

- dostępność restauracji

Zawsze warto poinformować wcześniej hotel o przyjeździe niepełnosprawnego gościa, aby mógł się on do tego przygotować. Unikniemy również w ten sposób kłopotliwej sytuacji braku miejsc w pokojach specjalnych.

 

UBEZPIECZENIE:

Osoby niepełnosprawne fizycznie podlegają takim samym ubezpieczeniom jak osoby w pełni sprawne. Należy pamiętać o wykupieniu ubezpieczenia chorób przewlekłych jeżeli istnieje taka potrzeba.

Osoby niepełnosprawne psychicznie niestety nie mogą ubezpieczyć się w żadnym z towarzystw ubezpieczeniowych w zakresie ubezpieczeń turystycznych, ponieważ choroby psychiczne są GENERALNIE wyłączone z zakresu ubezpieczeń. Dodatkowych informacji można zasięgnąć w siedzibie NFZ.

 

 

Polub Nas na facebook'u...w ten sposób dowiesz się kiedy uruchomimy kolejny z naszych poradników ... dostarczymy również najnowszych ciekawostek z dziedziny podróżowania

... gwarantujemy ZERO SPAMU

 

Zapisz się do Newslettera
I bądź na bieżąco z naszymi ofertami!

OTRZMYWANIE INFORMACJI: Administratorem danych osobowych jest Travel Partner Alicja Kafarska,ul.J.H.Dąbrowskiego 67, 60-523 Poznań. Dane będą przetwarzane w celu i zakresie określonym w klauzuli zgody oraz w celu świadczenia usługi newsletter, a także w celu marketingu bezpośredniego własnych usług Travel Partner Alicja Kafarska. Podanie danych jest dobrowolne. Podającemu dane przystępuje prawo dostępu i poprawienia ich treści. PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH: Administratorem danych osobowych jest Travel Partner Alicja Kafarska,ul.J.H.Dąbrowskiego 67, 60-523 Poznań. Dane będą przetwarzane w celu i zakresie określonym w klauzuli zgody oraz w celu świadczenia usługi newsletter, a także w celu marketingu bezpośredniego własnych usług Travel Partner Alicja Kafarska. Podanie danych jest dobrowolne. Podającemu dane przystępuje prawo dostępu i poprawienia ich treści.
Bezpieczne biuro

PARTNERZY